Formy ściągnięte rodzajnika (1) - em

Ostatnio zapomniałam trochę o gramatyce języka portugalskiego. Dzisiaj postanowiłam naprawić ten błąd i zaprezentować Wam formy ściągnięte rodzajnika określonego. Zdecydowałam się na podzielenie tego tematu na części i omówienie po kolei każdego z czterech wariantów. Na początek proponuję słówko "em" tj. "w / in" w połączeniu z odpowiednim rodzajnikiem w liczbie pojedynczej i mnogiej, w rodzaju męskim i żeńskim. Sposób tworzenia przedstawia zamieszczona poniżej tabela.


W celu ułatwienia zrozumienia tego zagadnienia, poniżej umieściłam kilka przykładów.

1. Ela mora nos Estados Unidos

Ona mieszka w Stanach Zjednoczonych. / She lives in the United States

2. Nos Alpes pode-se esquiar. 

W Aplach można jeździć na nartach. / In the Alpes one can go skiing.

3. No próximo fim de semana vamos visitar os nossos avós. 

W weekend jedziemy odwiedzić naszych dziadków. / At the weekend we are going to see our grandparents.

4. Não posso ir ao cinema na segunda-feira, porque tenho muito trabalho

W poniedziałek nie mogę iść do kina, ponieważ mam dużo pracy. / I cannot go to the cinema on Monday, because I have a lot of work to do.

5. Nós vivemos no Porto 

Mieszkamy w Porto. / We live in Porto.


P.S. Należy pamiętać, że w przypadku dni tygodnia "no" lub "na" użyjemy w przypadku, kiedy chcemy wskazać konkretny dzień. Jeżeli czynność się powtarza, to zastosujemy "às" lub "aos". Na przykad: Às sextas-feiras tenho aulas de inglês. - W piątki mam lekcje języka angielskiego. / I have English classes on Fridays.


Comentários

Mensagens populares deste blogue

Jak pisać po portugalsku na komputerze, czyli klawiatura portugalska

Ogrom czasów i trybów w języku portugalskim.

Parabéns - słówko o wielu obliczach