Jak pisać po portugalsku na komputerze, czyli klawiatura portugalska

Zapewne wielu z Was zastanawiało się jak bez problemu wstawiać znaki portugalskie, bez konieczności zapisywania ich w pliku, kopiowania i wklejania do postów lub wiadomości pisanych w internecie. Jest na to jeden sposób.

1. Po pierwsze, należy w ustawieniach swojego komputera dodać język portugalski. Na pulpicie, w dolnym pasku, pojawi się wtedy symbol tego języka. Następnie po prostu klikamy na niego i przełączamy klawiaturę z polskiej na portugalską.

2. Jednak to nie wszystko. W dalszej kolejności należy opanować skróty, które pozwolą nam na wprowadzanie poszczególnych znaków. Dla ułatwienia, poniżej, zamieszczam taką listę wraz z podziałem na poszczególne kategorie akcentów.

a. acento agudo

é = ] +e
á = ] +a
ó = ] +o
ú = ] + u
í = ] + i

b. acento grave

à = (shift + ]) + a

P.S. Formuła została umieszczona w nawiasie, ponieważ po równoczesnym naciśnięciu dwóch pierwszych znaków, robimy krótką pauzę, zanim dodamy literę.

c. acento circunflexo

ê = (shift +\) + e 
â = (shift +\) + a
ô = (shift +\) + o

P.S. Formuła została umieszczona w nawiasie, ponieważ po równoczesnym naciśnięciu dwóch pierwszych znaków, robimy krótką pauzę, zanim dodamy literę.

d. acento til

ã = \ +a
õ = \ +o 

e. cedilha

ç = ;


Duże znaki wstawiamy za pomocą Caps Lock'a. 

Comentários

  1. dzięki wielkie za ten artykuł!!!
    tyle szukałam jak pisać po portugalsku :D
    jeszcze raz wieklie dzięki ! super wyjaśnione i pomocne!
    pozdrawiam :D

    ResponderEliminar
  2. Przydatny post. W sumie to nawet o tym nie myślałem, ale okazuje się że pisanie na tych ustawieniach jest nietrudne :)

    ResponderEliminar
  3. :)
    Nie mogę trochę obczaić, jak napisać litery z acento circunflexo (czy jego też nie zwą potocznie chapeuzinho?) i a. Zwykle mi wskakuje, ale jako duże o, a nie małe ze względu na użycie shifta :(
    Może to kwestia ustawień... jaką wersję klawiatury zainstalowałaś? Ja mam "Portugalski-Portugalia"

    ResponderEliminar
    Respostas
    1. A robiłeś tak jak pisałam w przypisie tj. najpierw naciskasz shift+\, a następnie je puszczach i naciskasz "e" lub "a". Jeżeli przytrzymasz wszystkie trzy klawisze, to rzeczywiście będziesz miał duże litery. (też wybrałam Portugalski Portugalia).

      Eliminar
  4. Hehehe właśnie załapałem co robiłem nie tak. Robiłem właśnie tak (najpierw te 2, puścić, właściwa litera). Rzecz jednak w tym, że robiłem to szybko, zamiast na spokojnie, nie wiedziałem że ta kombinacja jest jakby w pamięci przetrzymana i nie trzeba na gwałt. Po prostu potraktowałem kombinację klawiatury tak jak jestem bardziej przyzwyczajony z dzieciństwa - tj. jak z gier komputerowych :)))

    A teraz już mi wychodzi: ê â. Teraz będę mógł stosować to na fejsie :)

    ResponderEliminar
  5. Ja też bardzo dziękuję, nie wiedziałam o tym przytrzymaniu i puszczaniu. Pisałam albo bez akcentu circunflexo, albo kopiowałam z innych tekstów. I teraz wiem, dlaczego jak mi w kawiarni chcieli wpisać hasło do komputera (w Portugalii oczywiście), to używali Caps Locka zamiast Shiftu...

    ResponderEliminar
  6. Przydało się, ale miałam problem z wstawianiem acento grave i acento circunflexo. Jak człowiek się nauczy, że w klawiaturę trzeba naparzać, to potem wchodzi w krew i jak się nie da szybko, to zaraz dostaje gorączki (jak np. ja).
    Tylko jedna kwestia, jeśli ktoś ma brazylijski układ klawiatury, zamiast "]" trzeba używać "[" - sprawdzałam. ;)

    ResponderEliminar
    Respostas
    1. Dziękuję za dodatkową informację. Nigdy nie sprawdzałam brazylijskiej wersji klawiatury.

      Eliminar
    2. Ja po sprawdzeniu brazylijskiej i portugalskiej jednak wolę tę pierwszą. Ale fajne jest to że w obu domyślnie jest już możliwość wstawienia znaku paragrafu :)

      Eliminar
  7. Osobiście używam po prostu klawiatury amerykańskiej (język międzynarodowy). Skróty do akcentów są bardzo łatwe ;)

    ResponderEliminar
  8. Gdyby komuś nie działały tutejsze porady dotyczące akcentu circunflexo (daszek) i til (falka) to spróbujcie tak:
    TIL: klawisz z tyldą (falką; u mnie na laptopie jest przy enterze) - puścić i wcisnąć literę (a,o)
    CIRCUNFLEXO: tak samo, tylko z shiftem: (shift + tylda), puścić, wcisnąć literkę (e,a,o)

    ResponderEliminar

Enviar um comentário

Mensagens populares deste blogue

Ogrom czasów i trybów w języku portugalskim.

Parabéns - słówko o wielu obliczach