Jak wdrożyć się ponownie w naukę języka obcego?
Wraz
z początkiem września zawitał do nas nowy rok szkolny, a niedługo zacznie się również
nowy rok akademicki. Ten okres roku jest świetną okazją do rozpoczęcia przygody
z językiem obcym lub jej kontynuacją i odkrywaniem kolejnych meandrów naszego
ukochanego (choć dla niektórych też znienawidzonego) języka. Może być on
początkiem nowego etapu nawet dla tych osób, które dawno już opuściły mury szkoły,
stając się podstawą planów rozwojowych w zakresie kariery zawodowej lub rozwoju
osobistego. Z drugiej jednak strony dla większości osób nie jest to łatwy czas.
Trzeba ponownie wdrożyć się w tryby codziennej nauki szkolnej, a w przypadku
osób dorosłych połączyć obowiązki zawodowe z elementami edukacyjnymi
(zapominając nieuchronnie o minionych chwilach błogiego wypoczynku i zabawy).
W
związku z tym postanowiłam przygotować kilka wskazówek, które pozwolą lepiej
przygotować się do samego procesu nauczania, a być może przyczynią się do jego
usystematyzowania.
1. Określenie celu nauki
Na początek dobrze jest określić cel naszych
wysiłków. W przypadku nauki szkolnej jest to nieco trudniejsze. Przede
wszystkim nie możemy samodzielnie decydować o zakresie materiału, który musimy
opanować jak i pominąć niewygodnych kwestii. Jednak w przypadku nauki
samodzielnej lub indywidualnej z nauczycielem, jesteśmy sobie w stanie pozwolić
sobie na dość szerokie modyfikacje, wplatając w tradycyjną naukę innowacyjne
elementy skrojone na naszą miarę.
Wyznaczenie celu pomoże nam zarówno określić
próg finalny nauki w danym okresie, jak również rozbić go później na poszczególne
etapy. Możemy się tutaj sugerować zarówno oficjalną klasyfikacją poziomów
znajomości językowej (A1-C2) – i wybrać jeden z nich jako ostateczny cel nauki.
Sprawdza się to szczególnie w przypadku, gdy zależy nam na przygotowaniu się do
egzaminu lub certyfikatu językowego. Jednak nasze plany mogą obejmować też
znacznie mniejsze jednostki. Możemy bowiem zdecydować się na naukę określonego
zagadnienia lub zagadnień (np. o charakterze gramatycznym, leksykalnym), które
sprawiają nam problem. Kolejną opcją jest określenie umiejętności sprawiającej nam
największe trudności. Jeżeli mamy problem z pisaniem, czytaniem lub słuchaniem w języku obcym lub poziom
naszych umiejętność różni się znacząco w kontekście poszczególnych kompetencji
językowych, można poświęcić część naszego czasu na uzupełnienie tych właśnie elementów.
W miarę czynionych postępów dobrze jest
modyfikować opracowany przez siebie plan. Sprawdza się to zarówno w przypadku,
gdy uda nam się wcześniej osiągnąć wyznaczony cel, jak również wtedy, gdy
musimy poświęcić nieco więcej czasu na określone zagadnienie.
2. Wybór metody
Istnieje szeroki wybór metod nauki języka
obcego, od tych tradycyjnych po bardziej indywidualne. Można na przykład zdecydować
się na naukę samodzielną w domu. W takim wypadku można samemu regulować tempo
nauki i dobierać materiały, począwszy od tych powszechnie dostępnych w
Internecie, jak również tych odpłatnych. Jedne z nich będą bardziej odpowiadać
naszym preferencjom, a inne mniej. W tym przypadku to od nas samych zależy jaką
drogą językowego rozwoju podążymy.
Ponadto mamy również możliwość nauki z
nauczycielem. W tym przypadku poziom oraz metoda są często wyznaczane pod kątem
całej grupy. Nie daje nam to w rezultacie zbyt wielkiego pola manewru. Nieco
łatwiej będzie w przypadku zajęć indywidualnych. Na wstępnym etapie, zanim
jeszcze zaczną się właściwe zajęcia, można wraz z nauczycielem określić co
najbardziej nas interesuje w kontekście nauki języka obcego lub ewentualnie,
jeśli tylko posiadamy wystarczające doświadczenie, wskazać metody, które w
naszym przypadku się nie sprawdziły. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych kłopotów
oraz lepiej ustalić warunki współpracy.
3. Dobór materiałów
W przypadku samodzielnej nauki znaczenie
łatwiej jest dokonać wyboru odpowiednich dla nas materiałów. Po pierwsze można
zacząć od tych, które są dostępne w sieci, tak aby zapoznać się z odstawowymi
zagadnieniami istotnymi dla nauki języka. W wielu przypadkach mamy również możliwość
uzyskania pomocy odnośnie potencjalnych podręczników, włączając w to nie tylko zapytania
zamieszczone w Internecie, ale również przyjrzenie się wersjom demonstracyjnym,
które coraz częściej są zamieszczane na stronach internetowych wydawnictw
językowych. Pozwala to na ocenę materiału pod kątem własnych preferencji.
Ponadto, ucząc się w domu niektóre tematy jesteśmy w stanie po prostu pominąć.
Natomiast w przypadku nauki szkolnej lub indywidualnie z nauczycielem, mamy mniejszy
wpływ na wybór potencjalnych materiałów. Zwłaszcza w kontekście formalnej
edukacji, gdzie podręczniki są zatwierdzane na poziomie ministerialnym. Na
zajęciach indywidualnych zawsze możemy omówić tę kwestię i wspólnie zdecydować
się pracę z książką lub wybór kompletnie innej formy zajęć.
Ważnym jest, aby nie decydować się na
materiały, które zbyt mocno przekraczają nasz poziom znajomości języka. Możemy
się go uczyć wieloaspektowo, co siłą rzeczy będzie prowadzić do sytuacji, w
których nie wszystko będzie dla nas jasne, jednak zbyt duże wymagania mogą
wpłynąć na nas demotywująco.
4. Rozłożenie nauki w czasie
Jeżeli uczymy się języka w sposób
zorganizowany, to problem dotyczący organizacji czasu nauki zostaje częściowo
rozwiązany. Zajęcia w szkole publicznej lub językowej odbywają się w
regularnych odstępach czasu, co daje nam na ogół pewną dozę dyscypliny. Nieco
inaczej jest gdy uczymy się indywidualnie z nauczycielem lub też samodzielnie w
domu, to po naszej stronie leży duża część wkładu zarówno czasowego jak i
motywacyjnego.
Najlepiej jest pracować opierając się o
niewielkie ilości materiały. Zbyt duże ilości trudniej jest zapamiętać i
stosować w praktyce (a to właśnie w oparciu o podstawy rozwijamy trudniejsze
elementy). Lepiej poćwiczyć trochę więcej dane zagadnienie, aby później bez
problemów stosować je w codziennych kontaktach.
Ważnym aspektem jest też podejście do nauki
języka jako procesu. Nie od razu uda nam się w równym stopniu opanować
wszystkie umiejętności, co jednak nie oznacza, iż nie dotrzemy do wyznaczonego
celu. Język jest bowiem materią złożoną, a każdy z nas posiada własne
preferencje odnośnie nauki, jak również silne i słabe strony.
5. Staraj się utrzymać motywację i zapał nie tylko we wrześniu
Nie jest dużą tajemnicą, że zaczynając nowy
etap nauki lub powracając po wakacjach, mamy większą ilość motywacji. Ponownie
zdajemy się być przekonani, że tym razem uda nam się osiągnąć więcej lub
znaleźć więcej czasu na naukę języka obcego. Jednak, aby się tak stało musimy
przekuć początkowy zapał na systematyczną pracę, której nie powstrzymają nawet
największe przeszkody. W przeciwnym wypadku cała sytuacja zakończy się, tak jak
to zazwyczaj bywa, stopniowych spadkiem motywacji.
Jeżeli chcemy temu zapobiec powinniśmy jak
najbardziej urozmaicać naukę języka obcego oraz cieszyć się z drobnych sukcesów, które pojawiają się na
naszej drodze. Wzmacniają one pozytywne myślenie odnoście ostatecznego celu,
który sobie założyliśmy.
6. Pamiętaj, że Twój wkład w naukę też jest ważny
Niezależnie od tego jaką drogę nauki języka
obierzesz pamiętaj, że Twój wkład w proces nauczania jest równie ważny jak
godziny spędzone na formalnej nauce języka obcego (np. w szkole). Nic
pozytywnego nie nastąpi bez Twojego udziału i wysiłku, w celu osiągnięcia
wyznaczonego celu. Nauczyciel, nawet najlepszy nie wykona za Ciebie pracy
domowej, ani nie powtórzy zaprezentowanego wcześniej materiału. Pamiętaj, że to
Tobie zależy na nauczeniu się języka obcego.
Nowy rok szkolny lub początek
nauki języka jest dla Was radością czy raczej wyzwaniem?
Może wcale nie tęsknicie za
nauką?
Odkryłam niedawno, że uczenie się w kolejności każdego zagadnienia, aż do jego opanowania nie przynosi dobrego efektu. Albo jest on zauważalny tylko przez chwilę. Na razie stosuję taktykę uczenia się wszystkiego na raz, różnych czasów, różnych zagadnień i zauważyłam, że w ten sposób szybciej zapamiętuję, bo od razu tego używam.
ResponderEliminarChociaż z drugiej strony - znam już hiszpański, więc to z jednej strony ułatwia, a z drugiej bardzo miesza.
Rzeczywiście można uczyć się też na różnych poziomach jednocześnie, jeżeli nie sprawia to nam problemu. Z drugiej jednak strony znajdziemy zagadnienia, które opierają się na innych. Wtedy mając problem z pierwszym elementem nie zrozumiemy kolejnego.
EliminarJa staram się osobiście zaczynać od tych tematów, które mnie najbardziej interesują. Temat artykułu jest i będzie aktualny. Bardzo łatwo jest bowiem stracić kontakt z językiem obcym na przykład ze względu na natłok innych obowiązków. Dziękuję za artykuł. Przyda mi się na pewno podczas powrotu do nauki języka portugalskiego, choć wydaje mi się, że silna wewnętrzna motywacja jest w tym wszystkim najważniejsza.
ResponderEliminarMyślę, że silna motywacja odgrywa ważną rolę w wielu dziedzinach. Jednak w przypadku języka obcego posiada szczególny wymiar. Bez wewnętrznej motywacji tracimy zainteresowanie nauką danego języka, jak również często poddajemy się przy niewielkich trudnościach.
Eliminar