Rozwijanie krok po kroku własnych umiejętności językowych przy wykorzystaniu tekstu
Nie od dziś wiadomo, że
czytanie tekstów w języku obcym, a w naszym przypadku po portugalsku, może nam
pomóc w rozwoju umiejętności językowych oraz poszerzyć zasób słownictwa.
Ponadto, daje nam to niepowtarzalną szansę na zagłębienie się w językowe
meandry oraz zapoznanie z bardziej naturalnym sposobem komunikacji (możemy, na
przykład, zaobserwować jak wyrazy łączą się ze sobą tworząc odpowiednie
wyrażenia oraz spełniając różnorodne funkcje gramatyczne). Oczywiście zakres
słownictwa, od potocznego po bardziej elokwentne, ale rzadziej stosowane,
będzie zależał od tego na jaki rodzaj tekstu się zdecydujemy. Jedne będą
napisane w języku literackim, prasowym, a inne z wykorzystaniem bardziej
potocznego słownictwa. W związku z tym, część słówek będziemy mogli wykorzystać
na co dzień (na przykład, w rozmowie z rodziną, przyjaciółmi lub sąsiadami), a
inne tylko od święta, w bardziej odpowiedniej do tego sytuacji. Może się
zdarzyć również tak, że niektórych z nich nie spotkamy już współcześnie, poza
literaturą (dotyczy to słownictwa stosowanego w wiekach wcześniejszych, dzisiaj
już nie będącego w powszechnym użyciu).
W związku z tym, chciałabym
Wam zaproponować bliższą analizę, poszczególnych kroków, tak aby praca z testem
przyniosła jak najwięcej korzyści, ale też nie była nudna:
1. Dokonaj wyboru tekstu
Wbrew pozorom wybór odpowiedniego tekstu jest bardzo
ważny. Nie każdy będzie się dobrze nadawał do pracy oraz spełniał wszystkie nasze
upodobania. Dlatego decydując się na
wybór konkretnego tekstu, skrojonego na naszą miarę, warto wziąć pod uwagę
następujące kryteria:
Poziom
trudności
Nie każdy tekst będzie dla nas odpowiedni pod względem
trudności. Dlatego też należy zdecydować się na taki, który będzie nieco
przewyższał nasz obecny poziom, ale nie będzie zbyt skomplikowany. Zbyt duże
skomplikowanie tekstu może spowodować wystąpienie frustracji i zniechęcenia, a
w skrajnej sytuacji może nawet doprowadzić to porzucenia przez nas myśli o
kontynuowaniu nauki. Ponadto, zbyt trudny tekst spowoduje, że będzie w nim
występować ogromna ilość nieznanego słownictwa (czasami też zupełnie nam w
danej chwili nieprzydatnego) oraz struktur gramatycznych. Może się to przełożyć
na trudność w zrozumienie tekstu jako całości i odebrać nam korzyści płynące z
lektury.
Na samym początku nauki dobrze jest się zdecydować na
teksty, opisujące znane nam zagadnienia. Ułatwia to, ogólne zrozumienie tematu,
co pozwoli nam skupić się na ewentualnych detalach.
Zainteresowania
Kolejną cechą, którą należy wziąć pod uwagę są nasze
zainteresowanie. Tekst, który porusza ciekawe dla nas tematy, będzie bardziej
przykuwał naszą uwagę, a ponadto stosowane w nim słownictwo będzie nam bliższe
i łatwiejsze do zapamiętania. Poza tym, oprócz walorów czysto praktycznych, będzie
on przyczynkiem do miłego spędzenia czasu oraz będzie pobudzał naszą ciekawość.
Kto wie, może przy okazji uda nam się dowiedzieć kolejnych interesujących
rzeczy o charakterze pozajęzykowym.
Ponadto wszelkie zagadnienia, które odnoszą się
bezpośrednio do naszej osoby, łatwiej ulegają przyswojeniu. Co za tym idzie,
zyskujemy dużo większą szansę na wykorzystanie praktyczne słownictwa w
przyszłości.
Cele
osobiste lub zawodowe
Przy doborze tekstu warto również rozważyć nasze cele.
Czasami bowiem chcemy nauczyć się konkretnego zakresu słownictwa obejmującego
jakąś szczególną dziedzinę. W takim przypadku, oprócz typowych zadań
leksykalnych, dobrze jest czytać teksty poświęcone tej dziedzinie. Doprowadzi
to, do zyskania większej płynności w przypadku komunikacji oraz pomoże nam
zaoszczędzić mnóstwo czasu, poświęconego na naukę słownictwa, które kompletnie
nas nie interesuje.
Przy czy jednak należy pamiętać, że jeżeli pragniemy
opanować język w sposób całościowy i posługiwać się nim na wyższym poziomie,
warto co jakiś czas zmieniać tematykę, tak aby opanować urozmaicone słownictwo.
Nauka
czy też zabawa ?
Można też odpowiedzieć sobie na pytanie czy dany tekst ma
nas bawić czy raczej nauczyć czegoś nowego. Nie zawsze będzie to oznaczało
dobór różnych tekstów, przecież uczyć się można również w formie zabawy.
Jednak, często będziemy dokonywać innego wyboru w przypadku aktywności
wykonywanych w czasie wolnym, a innych w kontekście typowej nauki.
Teksty, które mają nas nauczyć czegoś nowego, mają
tendencję to ograniczenia w zakresie tematycznych. Te, które czytamy dla
własnej przyjemności, mogą dotyczyć właściwie wszystkiego oraz przybierać
różnorakie formy (od tekstu literackiego, aż po tekst informacyjny).
2.
Wyznacz
cel
Kolejnym
ważnym elementem jest wyznaczenie celu, który ma towarzyszyć czytaniu. Przede
wszystkim powinniśmy się zastanowić czy ma być to zwyczajne czytanie czy też
może ma pomóc w rozwoju poszczególnych umiejętności językowych. Odpowiedź na to
pytanie będzie miała decydujący wpływ na dobór tekstu oraz pozwoli na obranie
odpowiedniej strategii.
W
przypadku czytania w celu naukowym, będziemy się bardziej skupiać na elementach
językowych, takich jak słownictwo i gramatyka. A następnie w przypadku
zainteresowania tematem próbować zgłębiać wybrane zagadnienie, przy pomocy
dodatkowych materiałów.
Ponadto,
dobrze będzie zaplanować częstotliwość czytania nowych tekstów. Może mieć ona
charakter krótkoterminowy (podział na sekcje miesięczne) lub też długoterminowy
(roczne rozplanowanie). Należy również uwzględnić fakt, że nie zawsze będziemy
dysponować czasem na czytanie długich tekstów. Dlatego warto od czasu do czasu
zdecydować się na coś krótszego.
3.
Zdecyduj,
które z elementów języka są dla ciebie ważne
W
tym zakresie mamy dość szeroki wybór, możemy ćwiczyć zarówno aspekty
leksykalne, jak i gramatyczne lub też wszystkie na raz. W zależności od tego
jaką podejmiesz decyzję, Twoja uwaga będzie skupiona przede wszystkim na danym
zagadnieniu, a dopiero w poboczny sposób na innych aspektach. Pomoże to uniknąć
sytuacji, w której masz do ogarnięcia zbyt wiele elementów na raz. Jeżeli,
pragniesz jednak przeanalizować wszelkie elementy zawarte w tekście, to możesz
rozbić je na poszczególne etapy. Pierwszy, może stanowić wstępne zapoznanie się
z tekstem (pierwsze czytanie). Drugi, skupienie się na słownictwie oraz
wyłapanie wszystkich nieznanych słów i zwrotów. Natomiast, trzecie podejście
można doskonale wykorzystać do zapoznania się z gramatyką.
4.
Przećwicz
wybrane struktury
Jeżeli
przeczytałeś już tekst, dobrze byłoby w jakiś sposób utrwalić odnalezione w
tekście elementy. Od Ciebie zależy jaki sposób wybierzesz. Mogą to być na
przykład:
Gry
językowe
W tym przypadku, możemy skorzystać z pomocy różnego
rodzaju zabaw językowych. Począwszy od typowych gier leksykalnych (poszukiwanie
synonimów, zastępowanie wyrazów w zdaniu, zmiana kategorii gramatycznej wyrazu
itp.), po bardziej skomplikowane zadania (na przykład, w postaci krzyżówek
zakupionych w danym kraju lub skonstruowanych przez nas osobiście).
Pisanie
własnego tekstu z wykorzystaniem danych elementów
Alternatywą dla prostych zabaw językowych, może być
napisanie przez nas tekstu z wykorzystaniem poznanych już elementów
gramatycznych lub słownictwa. Możemy zabawić się również w samodzielne streszczenie
danego tekstu lub wyrażenie naszej opinii na poruszony temat.
Wykonanie
dodatkowych ćwiczeń sprawdzających znajomość gramatyki
Ostatecznie możemy się również zdecydować na
przećwiczenie gramatyki tj. wszystkich tych struktur, które do tej pory były
nam obce. Również w tym przypadku możemy działać wielotorowo. Najprostszym
sposobem będzie wykorzystywanie materiałów gramatycznych znajdujących się w
naszym posiadaniu, ćwiczeń gramatycznych. Możemy również, jeżeli tylko jest
taka możliwość, stworzyć zdania z użyciem danej struktury, a następnie poprosić
kogoś o sprawdzenie ich poprawności.
5.
Wyznacz
odpowiednie miejsce i czas
Dobór
miejsca oraz czasu przeznaczonego na naukę języka obcego jest istotny. Przede
wszystkim powinniśmy dokonać wyboru takiego pomieszczenia, które będzie nam w
stanie zagwarantować możliwość skupienia się na temacie. Wszelkiego rodzaju
rozpraszacze najlepiej jest wyeliminować. Dlatego też dobrze jest usiąść z dala
od hałasu, rozmów najbliższych, telefonu
oraz Internetu. Mogą one stanowić dla nas pokusę ciągłego odrywania się od
tekstu i zajmowania innymi mniej lub bardziej istotnymi zagadnieniami naszego
życia codziennego. W konsekwencji nie będziemy w stanie przeczytać nawet małego
fragmentu tekstu, bez chwili dekoncentracji.
Ponadto,
dobrze jest zaopatrzyć się we wszelkie niezbędne na narzędzia. Świetnie się
tutaj sprawdzą wszelkiego rodzaju ołówki, cienkopisy oraz flamastry. Pod ręką
warto mieć również słownik, jeżeli dopadnie nas pokusa sprawdzenia znaczenia
poszczególnych wyrazów. Jednak, dobrze jest tę czynność zostawić na sam koniec,
aby nie przerywać niepotrzebnie procesu czytania. Dodatkowo, możemy postarać
się o zaopatrzenie w napoje lub coś do jedzenia. Pozwoli nam, to nie opuszczać
przez jakiś czas naszego miejsca pracy.
Jakie
jest wasze zdanie na temat pracy z tekstem obcojęzycznym?
Wykorzystujecie
jakieś specjalne techniki czy też czytacie bardziej dla przyjemności?
Comentários
Enviar um comentário